Fit worden: 10 leuke outdoor activiteiten bij lenteweer

1 mei 2013

Nu de eerste lentezon zich van haar beste kant heeft laten zien, en de zomer eindelijk in zicht is, wordt ook het verlangen naar een strak figuur groter en krijgen veel mensen zin om te sporten. Daarom dit overzicht van enkele leuke outdoor activiteiten om fit te worden bij lenteweer, want niets is gezonder dan actief bewegen in de buitenlucht!

 

1. Joggen

Joggen is de absolute number one als het gaat om outdoor activiteiten waar je fit van wordt. Tijdens lenteweer is het heerlijk om te joggen in het park, langs rivieren of rond een meer. Een fris briesje, de heerlijke geur van vers gemaaid gras en het aanzicht van de groene natuur en gekleurde bloemen doen je lekker wegdromen zodat je helemaal vergeet dat je aan het sporten bent en calorieën verbrandt! Die ‘eerste stap’ zetten is bij vele sportactiviteiten vaak een heuse drempel, maar beginnen met joggen is op 1-2-3 gebeurd!

2. Klimmen

Klimmen is de ideale outdoor activiteit als je stevige en slanke benen wil. Klimmen is namelijk de ultieme workout voor je onderlichaam: je verbruikt maar liefst 707 calorieën per uur. Je kan uiteraard binnen in de zaal gaan klimmen, maar buiten is het zo veel leuker! Om buiten te klimmen is aangepaste kledij evenwel noodzakelijk: kies voor een strakke, stretchy trainingsbroek die comfortabel en licht aanvoelt.

3. Kajakken

Wat is leuker bij mooi weer dan een outdoor watersport? Tijdens het kajakken werk je aan stevige buikspieren terwijl je neerzit en drijvend op het water van de zon en de natuur geniet. Om de kajak vooruit de krijgen zal je je middel en schuine buikspieren moeten gebruiken om via de roeiriemen de kajak in beweging te brengen.   

4. Mountainbiken

Ben je avontuurlijk aangelegd en hou je ervan om langs een stevig parcours de natuur te verkennen, dan is mountainbiken absoluut de juiste outdoor activiteit voor jou. De vele heuvels die je tijdens het parcours zal moeten overwinnen, zullen je beenspieren trainen en je uithoudingsvermogen vergroten.

5. Outdoor fitness

Bij outdoor fitness leg je een outdoor parcours met fitnesstoestellen te voet af. Alle fitnesstoestellen zijn bedoeld om een ander deel van je lichaam te trainen. Sommige toestellen zullen gericht zijn op cardio-oefeningen, terwijl anderen de bedoeling hebben om een krachttraining in het werk te stellen, de balans te verbeteren of aan je lenigheid te werken. Het leuke van outdoor fitness is dat je zelf kiest met welke toestellen je werkt en welke niet, en hoe lang je aan elk toestel spendeert.

6. Nordic Walking

Nordic Walking is een vorm van sportief wandelen met wandelstokken. Je gebruikt trouwens niet alleen je benen, maar ook je armen en je rug. Daardoor train je wel 600 verschillende spieren of 90% van alle spieren van je lichaam. Door de inzet verband je al gauw 400 calorieën per uur: ideaal dus als je bij mooi weer aan je conditie wil werken!

7. Beachvolleybal

Beachvolleybal is een erg populaire zomersport die leuk is om in groep te beoefenen. Het is bovendien een intensieve en dynamische outdoor activiteit die een goede conditie vergt. Dat komt omdat je met je team het veld moet verdedigen terwijl constant door het zand rent. Regelmatig volleyballen zal je conditie dan ook aanzienlijk verbeteren en je spieren stevig trainen.

8. Hiking

Met hiking of bergwandelen werk je aan je dij- en bilspieren en verbrand je elk uur zo’n 400 calorieën. Bovendien krijg je er avontuur en een prachtig uitzicht voor in de plaats.  Let er evenwel op dat je altijd het juiste materiaal en wat voorraad eten en drinken meeneemt: minstens 2 flessen water, snacks en fruit samen met een regenjas, een kaart en een EHBO kit zijn onontbeerlijk.

9. Tennis

Een partijtje tennis is de ideale outdoor activiteit als je zowel aan je spieren wil werken als je conditie wil verbeteren. Tijdens het tennissen zal je namelijk naast je armspieren om op de bal te slaan, ook je beenspieren gebruiken om te spurten naar de bal. Bovendien wordt je uithoudingsvermogen op lange én korte termijn getraind.

10. Surfen

Wil je stralen in bikini of zwembroek, dan is surfen de perfecte outdoor activiteit voor jou. Om te surfen moet je namelijk eerst naar de juiste plek peddelen en daarbij doe je beroep op je armspieren. Je beenspieren en je buikspieren heb je dan weer nodig om op het board je evenwicht te bewaren. Met een surfsessie kan je dus zonder twijfel heel wat fitter worden!

Welke leuke outdoor sport je ook kiest, je lichaam zal een inspanning moeten leveren. En het is van cruciaal belang dat je 1) je spieren stretcht en 2) jezelf genoeg rust gunt. Enkel op die manier kan je lichaam op voldoende wijze recupereren en zich klaarmaken voor een volgende fysieke work-out!

Klaar om de koe bij de horens te vatten? Neem dan zeker eens een kijkje naar onze outdoor catalogus en fitness catalogus. Een comfortabele sportoutfit is immers een eerste stap in de goede richting!