Voetbaltrainingen voorbereiden: zo ga je te werk

22 juni 2017

Er bestaan heel wat manieren om een voetbaltraining voor te bereiden. Hoe bepaal je de inhoud en de opbouw van de voetbaltrainingen en hoe stem je de training af op de leeftijd van de voetballers? In dit artikel lees je de antwoorden.

Stem je voetbaltraining af op de leeftijdscategorie

Een voetbaltraining voor senioren is er vooral op gericht om spelers klaar te stomen voor de wedstrijd. Je kunt oefeningen voorbereiden op basis van de laatste wedstrijd en je training afstemmen op de volgende tegenstander.

Op jongere leeftijd moeten spelertjes vooral beter worden in verschillende onderdelen van het voetbalspel. Bij de allerjongsten (U6-U7-U8) kun je als trainer gerust oefeningen met een speels karakter in je trainingen integreren. Daarnaast kun je ze geleidelijk aan met de verschillende onderdelen van het voetbal laten kennismaken. Het heeft geen zin om ze te overladen met theorie of moeilijke oefeningen, want in dat geval zullen ze snel afhaken.

voetbaltraining

De opbouw van voetbaltrainingen

In de opbouw van een training komen wel vaak dezelfde onderdelen terug:

  • Opwarming: belangrijk om blessures te voorkomen.
  • Passvormen: kort, lang of middellang.
  • Positiespel: kan per compartiment (verdediging, middenveld en aanval) getraind worden.
  • Afwerkvormen: cruciaal voor spitsen en middenvelders.
  • Wedstrijdvormen: simuleren van situaties die tijdens een wedstrijd kunnen voorkomen.
  • Conditietraining: een must voor elke voetballer, ook al hebben heel wat spelers er een hekel aan.

Techniek, conditie en tactiek

Een goede voetbaltraining combineert techniek, conditie en tactiek. Op die manier haal je het beste uit een voetballer en maakt hij het meeste progressie. Het spreekt voor zich dat je niet alles in elke training even zwaar kunt laten doorwegen. In de ene training kun je de nadruk leggen op techniek, terwijl je tactiek het best behandelt wanneer de wedstrijd nadert. Voetballers moeten over een goede conditie beschikken, maar techniek maakt nog altijd het verschil op een voetbalveld, zeker bij jonge spelertjes.   
Tip: je doet er ook goed aan om lenigheidsoefeningen in je trainingsschema’s te integreren.